A NIS2 irányelvben meghatározott megaszintű elvárások részletesebb kifejtését tartalmazza egy, a közelmúltban (2024. június 27.) megjelent jogszabálytervezet.
A tervezet egyrészt magába foglalja a magasszintű szabályokat, illetve azt, hogy mikortól számít egy biztonsági incidens jelentősnek, másrészt az adott kiberbiztonsági kockázatkezelési intézkedéseket, immár más logika szerint, mint a Kibertantv. végrehajtási rendelete.
A jogi aktus tervezettel kapcsolatban a Bizottság 4 héten át visszajelzéseket vár.
Az irányelv jelenleg a gazdaság és társadalom szempontjából kritikus ágazat közepes és nagy szervezeteire terjed ki. Az EU a NIS2 irányelv általános szövegén felül október 17-ig végrehajtási jogi aktust fogad el a kiberbiztonsági kockázatkezelési intézkedések technikai és módszertani követelményeinek meghatározása céljából a digitális infrastruktúrák, a digitális szolgáltatók és az IKT-szolgáltatások, (vállalkozások közötti) ágazatok egyes szervezetei számára. Ez egységesítheti a tagállamonként eltérő szabályozást, ugyanakkor a már átültetett szabályozást is megzavarhatja.
Az EU részéről az irányelv 2022 végén történő elfogadása után nem sok történt jogalkotás szempontjából. Itthon 2023 májusában kihirdették a Kibertantv-t, 2024 január végén megjelent a részletes követelményeket tartalmazó rendelettervezet, ami 2024. júniusban kihirdetésre került (7/2024. (VI. 24.) MK rendelet a biztonsági osztályba sorolás követelményeiről, valamint az egyes biztonsági osztályok esetében alkalmazandó konkrét védelmi intézkedésekről).
Az irányelvben a kezdetekben is benne volt, hogy “az uniós jogi aktusok kiberbiztonsági rendelkezései széttagoltságának elkerülése érdekében azokban az esetekben, amikor a kiberbiztonsági kockázatkezelési intézkedésekkel és jelentéstételi kötelezettségekkel kapcsolatos további ágazatspecifikus uniós jogi aktusokra van szükség a magas szintű kiberbiztonság Unió-szerte történő biztosításához, a Bizottságnak meg kell vizsgálnia, hogy egy ezen irányelv szerinti végrehajtási jogi aktusban elő lehetne-e írni ilyen további rendelkezéseket”.
• Ez szükséges is, hiszen az EU-s irányelvet a tagállamok önállóan, az EU-s keretek közt a saját korábbi jogszabályaik és megközelítésük alapján ültették át a saját jogrendjükbe.
• Emiatt nagy különbségek is lehetnek. Ennek ellentéte a DORA rendelet, ahol először központilag, EU-s szinten alkották meg a részletszabályokat (RTS, ITS), amit átvesznek a
tagállamok, így egységesebbek az elvárások az egyes tagállamok közt.
• Ez szükséges is, hiszen az EU-s irányelvet a tagállamok önállóan, az EU-s keretek közt
a saját korábbi jogszabályaik és megközelítésük alapján ültették át a saját
jogrendjükbe.
• Emiatt nagy különbségek is lehetnek. Ennek ellentéte a DORA rendelet, ahol először
központilag, EU-s szinten alkották meg a részletszabályokat (RTS, ITS), amit átvesznek
a tagállamok, így egységesebbek az elvárások az egyes tagállamok közt.
• Ez szükséges is, hiszen az EU-s
irányelvet a tagállamok önállóan,
az EU-s keretek közt a saját korábbi
jogszabályaik és megközelítésük
alapján ültették át a saját
jogrendjükbe.
• Emiatt nagy különbségek is
lehetnek. Ennek ellentéte a DORA
rendelet, ahol először központilag,
EU-s szinten alkották meg a
részletszabályokat (RTS, ITS), amit
átvesznek a tagállamok, így
egységesebbek az elvárások az
egyes tagállamok közt.
A hivatkozott jogszabálytervezet nem minden érintett ágazatra vonatkozik, csak a digitális infrastruktúrák, a digitális szolgáltatók és az IKT-szolgáltatások (vállalkozások közötti) ágazatok egyes szervezetei számára.
• DNS-szolgáltatók, a gyökérnév-szerverek üzemeltetőit kivéve
• Legfelső szintű doménnév-nyilvántartók
• Felhőszolgáltatók
• Adatközpont-szolgáltatók
• Tartalomszolgáltató hálózati szolgáltatók
• Bizalmi szolgáltatók
• Irányított szolgáltatók (Kihelyezett IKT)
• Irányított biztonsági szolgáltatók (Kihelyezett IKT biztonsági szolgáltató),
• Online piacterek szolgáltatói
• Online keresőmotorok szolgáltatói
• A közösségimédia-szolgáltatási platform szolgáltatói
• DNS-szolgáltatók, a gyökérnév-
szerverek üzemeltetőit kivéve
• Legfelső szintű doménnév-
nyilvántartók
• Felhőszolgáltatók
• Adatközpont-szolgáltatók
• Tartalomszolgáltató hálózati
szolgáltatók
• Bizalmi szolgáltatók
• Irányított szolgáltatók
(Kihelyezett IKT)
• Irányított biztonsági szolgáltatók
(Kihelyezett IKT biztonsági
szolgáltató),
• Online piacterek szolgáltatói
• Online keresőmotorok szolgáltatói
• A közösségimédia-szolgáltatási
platform szolgáltatói
Ennek az az oka, hogy a felsorolt szolgáltatók jelentős szerepet játszanak az IT ellátási láncokban és az őket érintő biztonsági incidensek kihatnak a többi ágazat szereplőire és a lakosságra egyaránt, ezért ezeknél az ágazatoknál az EU indokoltnak látja az egységesített elvárásokat, hogy elkerüljék a tagállamok közti széttagoltságot. Ez hasznos is lehet, mert egy multinacionális vállalatnak tagállamonként nagyon eltérő szabályozásnak kellene megfelelnie.
Első ránézésre viszonylag részletes szabályozás van a követelményeket tartalmazó tervezetben (Annex – Ares(2024)4640447), ami nem áll ellentmondásban a magyar végrehajtási rendelettel, de más megközelítést alkalmaz.
Felépítését tekintve az irányelv 21. cikkében található kiberbiztonsági kockázatkezelési intézkedések hátterét bontják ki:
• kockázatelemzési és az informatikai rendszerek biztonságára vonatkozó szabályzatok;
• eseménykezelés;
• üzletmenet-folytonosság, például tartalékrendszerek kezelése, valamint katasztrófa
utáni helyreállítás és válságkezelés;
• az ellátási lánc biztonsága, ideértve az egyes szervezetek és közvetlen beszállítóik vagy
szolgáltatóik közötti kapcsolatok biztonságával kapcsolatos szempontokat;
• biztonság a hálózati és információs rendszerek beszerzésében, fejlesztésében és
karbantartásában, beleértve a sérülékenységek kezelését és közzétételét;
• szabályzatok és eljárások a kiberbiztonsági kockázatkezelési intézkedések
hatékonyságának értékelésére;
• alapvető kiberhigiéniai gyakorlatok és kiberbiztonsági képzés;
• a kriptográfia és adott esetben a titkosítás használatára vonatkozó szabályzatok és
eljárások;
• humánerőforrás-biztonság, hozzáférés-ellenőrzési szabályzatok és eszközgazdálkodás;
• adott esetben többtényezős hitelesítési vagy folyamatos hitelesítési megoldások,
biztonságos hang-, video- és szöveges kommunikáció, valamint biztonságos vészhelyzeti
kommunikációs rendszerek használata a szervezeten belül.
• kockázatelemzési és az informatikai
rendszerek biztonságára vonatkozó
szabályzatok;
• eseménykezelés;
• üzletmenet-folytonosság, például
tartalékrendszerek kezelése,
valamint katasztrófa utáni
helyreállítás és válságkezelés;
• az ellátási lánc biztonsága, ideértve
az egyes szervezetek és közvetlen
beszállítóik vagy szolgáltatóik közötti
kapcsolatok biztonságával
kapcsolatos szempontokat;
• biztonság a hálózati és információs
rendszerek beszerzésében,
fejlesztésében és karbantartásában,
beleértve a sérülékenységek
kezelését és közzétételét;
• szabályzatok és eljárások a
kiberbiztonsági kockázatkezelési
intézkedések hatékonyságának
értékelésére;
• alapvető kiberhigiéniai gyakorlatok
és kiberbiztonsági képzés;
• a kriptográfia és adott esetben a
titkosítás használatára vonatkozó
szabályzatok és eljárások;
• humánerőforrás-biztonság,
hozzáférés-ellenőrzési szabályzatok
és eszközgazdálkodás;
• adott esetben többtényezős
hitelesítési vagy folyamatos
hitelesítési megoldások, biztonságos
hang-, video- és szöveges
kommunikáció, valamint biztonságos
vészhelyzeti kommunikációs
rendszerek használata a szervezeten
belül.
Összegezve, ez a jogszabálytervezet a ma elvárható best practice-t tartalmazza, olyan előremutató követelményekkel, mint a tudatosság tesztelése és nem csak az oktatás lebonyolítása. Kitér arra, hogy az érintett ágazatok dolgozzanak ki folyamatokat és alkalmazzanak olyan technológiákat, amelyek által monitorozzák és logolják a hálózatukat és rendszereiket. Így nyomonkövethetik és naplózhatják az eseményeiket, észlelhetik és megfelelően kezelhetik az incidenseket. Ha a tervezet általános szövegét szeretnénk lefordítani konkrét technológiára, akkor a SIEM (SOAR), GRC szoftverek és hálózati- és hálózatbiztonsági eszközök bevezetése és alkalmazása segítheti a megfelelést.
Októbertől várható tehát, hogy a jogszabály hatással lesz a szabályozási környezetre, a hazai elvárásokra.
Az ‘Üzenet küldése’ gombra kattintva elfogadja az Adatkezelési és cookie tájékoztatónkat.